Totul despre Campanii Smart Shopping în contul Google Ads
Pentru Ecommerce, Shopping Ads poate fi una dintre cele mai importante unelte în promovarea un magazin online și de a aduce un număr cât mai profitabil de vânzări.
Și cum orice poate fi îmbunătățit, așa și Shopping Ads are o versiune mai benefică.
Smart Shopping aduce cu sine o nouă eră de automatizare pentru Google Ads. Fiind un tip de campanie inteligentă, bazată pe machine learning (învățarea automată), aceasta combină tot ce se poate mai bun din Shopping Ads, Remarketing și Display Ads pentru a aduce rezultate cât mai profitabile.
În acest articol vom discuta detaliat despre campaniile Smart Shopping în Google Ads.
Adică vom atinge următoarele puncte de discuții:
- Ce este o campanie Smart Shopping?
- Cum funcționează o campanie Smart Shopping?
- Care este diferența între Smart Shopping și Standard Shopping?
- De ce este nevoie pentru setarea unei campanii Smart Shopping?
- Cum se setează o campanie Smart Shopping?
- Cum se optimizează o campanie Smart Shopping?
1. Ce este o campanie Smart Shopping?
Campaniile Smart Shopping nu sunt doar campanii care promovează anunțuri de tip produs pe Google Search într-un mod automat. Acestea sunt o variantă automatizată a campaniilor Shopping care combină Shopping Ads și Remarketing-ul în Rețeaua Display.
Folosesc licitarea automată pentru afișarea anunțurilor atât în pagina de căutare Search cât și Rețeaua Display.
Smart Shopping trece Google Shopping Ads la nivelul următor fiind 100% automatizat.
Toate taskurile inițiale la Shopping Ads precum stabilirea priorităților, a grupurilor de produse, a sumelor licitate și a cuvintelor cheie negative face ca gestionarea standard a campaniilor Shopping să fie doar o muncă lungă și plictisitoare. Cu campaniile Smart Shopping această muncă nu mai trebuie efectuată.
Nu sunt setate ținte, segmente de public sau destinații de plasare. Sistemul afișează produsele potrivite la locul potrivit la momentul potrivit potențialilor clienți potriviți. Aceste decizii se bazează pe șansele pe care anunțurile se pot transforma în vânzări.
Scopul campaniilor Smart Shopping este de a te ajuta să simplifici gestionarea campaniilor în timp ce generează vânzări profitabile folosind automatizarea și machine learning.
Obiectivele acestor campanii se bazează pe obiectivele comerciale ale magazinului promovat, ceea ce înseamnă că se vor auto-optimiza astfel încât să aducă cele mai profitabile conversii.
2. Cum funcționează o campanie Smart Shopping?
Campania Smart Shopping funcționează cu machine learning și licitare automată bazată pe semnale de intenție din partea utilizatorilor. Alege bid-ul (oferta) corect pentru fiecare utilizator în funcție de semnalele contextuale unice prezente la fiecare licitație.
Anunțurile sunt afișate în funcție de intenția oamenilor, iar această intenție este studiată și învățată prin machine learning. Asta înseamnă că aceste campanii nu afișează anunțuri doar pentru că s-a căutat un anumit termen pe Rețeaua de Căutare Google și este relevant produselor magazinului.
Funcția de remarketing amplifică această curbă de învățare pentru a beneficia de intenția utilizatorilor către acțiunea de vânzare.
În Rețeaua de Căutare Google, termenii de căutare ai utilizatorilor și intenția estimată sunt utilizate pentru a determina ce produs din feed-ul magazinului ar trebui să fie afișat. În Rețeaua de Display, anunțurile sunt personalizate pe baza implicării utilizatorilor cu site-ul magazinului.
De exemplu, dacă utilizatorul a vizitat anterior și a manifestat interes pentru produsele de pe site-ul magazinului, feed-ul de produse va fi utilizat pentru a crea automat un anunț relevant.
Fundația campaniei Smart Shopping rămâne standard Shopping Ads, iar asta înseamnă că această campanie va promova fiecare produs de pe site sub forma unui anunț distinct cu ajutorul unui feed de produse, folosind Merchant Center și Servicii de cumpărături comparative (Comparison Shopping Services - CSS) precum Google Shopping.
Diferența o face cât de mult spațiu poate acoperi această campanie și cât de profitabilă este.
O campanie Smart Shopping se folosește atât de Rețeaua de Căutare Google pentru afișarea anunțurilor de tip produs, cât și de Rețeaua de Display Google pentru afișarea anunțurilor grafice și remarketing.
Strategia de licitare
Strategia de licitare a campaniilor Smart Shopping este limitată la Maximizarea Valorii Conversiilor (Maximize Conversion Value). Asta înseamnă că bugetul zilnic va fi consumat în întregime iar algoritmul campaniei va învăța cum să aducă conversii cu o valoare cât mai mare.
Strategia de licitare automată sau „inteligentă” utilizează machine learning pentru a seta automat sumele licitate (bid) pe baza așteptării unei conversii a termenilor de căutare. Pentru a surprinde contextul unic al căutării, algoritmul folosește o gamă largă de semnale în timpul licitației. Se ia în considerare intenția utilizatorului, dispozitivul utilizat și sistemul de operare, precum și locația, ora din zi, lista de remarketing și limba.
Acoperirea inteligentă poate seta un obiectiv ROAS țintă care se va optimiza automat către valoarea maximă a conversiei în cadrul ROAS țintă specificat de retailer.
Dar cu ce ne ajută conversiile profitabile dacă costul este mai mare decât profitul, sau în alte cuvinte, dacă avem un ROAS mic?
Majoritatea magazinelor au produse care au prețuri mici și prețuri mari iar acestea variază în funcție de fiecare business.
Toate magazinele își doresc un ROAS mare, să înceapă de la 5 și să ajungă până la 25. În strategia Maximizarea Valorii Conversiilor există o frână de siguranță care să ne ajute să menținem ROAS-ul dorit sau să optimizăm campania în cazul în care aceasta nu respectă target-ul impus.
Această frână se numește Target ROAS.
Campania Smart Shopping poate folosi strategia de licitare Maximizarea Valorii Conversiilor împreună cu Target ROAS. Strategia va funcționa cum știe mai bine, va afișa anunțuri oamenilor care au cea mai mare intenție de cumpărare, astfel va aduce conversii profitabile, dar Target ROAS se va asigura că aceasta se va încadra în obiectivul ROAS setat de noi.
Afișarea anunțurilor
La bază, Smart Shopping afișează anunțurile clasice de tip produs, unde apare imaginea produsului, titlu, descriere, preț etc.
Dar având în vedere că această campanie funcționează pe Rețeaua de Căutare Google, Rețeaua de Display și Remarketing, anunțurile acesteia sunt de mai mai multe tipuri. Pe lângă anunțuri de tip produs, această campanie include anunțuri grafice și inclusiv anunțuri de remarketing care sunt eligibile să apară pe google.com, în Rețeaua de Căutare Google, în Rețeaua de display Google, YouTube și Gmail.
Anunțurile grafice sunt utilizate în principal ca anunțuri de remarketing. Datele totale raportate într-o campanie „Cumpărături inteligente” cuprind performanța tuturor acestor destinații de plasare și tipuri de anunțuri.
Dacă feed-ul de produse este setat corect și toate cerințele acestuia sunt respectate pe site-ul magazinului, atunci majoritatea anunțurilor unei campanii Smart Shopping - anunțuri de tip produs - sunt create automat.
Singurul anunț care trebuie creat manual este cel grafic. După crearea campaniei, trebuie creat un anunț grafic care servește ca Responsive Display Ad pentru promovarea pe Rețeaua de Display Google.
După cum se poate vedea, crearea anunțului este foarte simplă. Trebuie introdus:
- 1 Imagine - 1200 × 628 (min necesar: 600 × 314, mărime maximă: 10.240 KB);
- 1 Video - Acesta este un element opțional. Dacă nu este setat niciun videoclip, Google poate genera automat videoclipuri scurte care combină elemente ale celorlalte materiale pe care le-ai încărcat;
- 1 Titlu - 25 de Caractere sau mai puține;
- 1 Titlu lung - 90 de Caractere sau mai puține;
- 1 Descriere - 90 de Caractere sau mai puține;
- URL Final.
În funcție de complexitatea campaniei se poate crea un anunț grafic general, care să ofere informații despre magazin ca un tot unitar, sau un anunț specific, cu informații și imagini focusate pe o categorie sau un produs.
Remarketing
Remarketing-ul facilitează ajungerea la persoanele care au vizitat site-ul în trecut. Vizitatorii anteriori pot vedea anunțurile în timp ce navighează pe internet sau în timp ce caută pe Google. Pentru mai multe informații, citiți articolul nostru detaliat despre Remarketing în Google Ads
Cu remarketing-ul dinamic, se promovează anunțurile vizitatorilor anteriori, dar anunțurile afișează produse vizitate de acei utilizatori în timpul vizitei lor. Remarketing-ul dinamic este disponibil numai pentru Rețeaua de Display.
Campaniile Smart Shopping folosesc funcția Dynamic Remarketing pentru afișarea personalizată a anunțurilor în Rețeaua de Display dar numai dacă sunt respectați anumiți pași:
- Există două fragmente de cod pe care le poți adăuga pe site pentru a activa Remarketingul Dinamic: eticheta de site globală și fragmentul de eveniment de remarketing dinamic.
Acel fragment de eveniment pentru remarketing-ul dinamic este folosit pentru a urmări evenimentele specifice făcute de utilizatori, care vor fi utilizate pentru a crea anunțuri de remarketing personalizate.
Eticheta de site globală trebuie să existe pe fiecare pagină a site-ului, dar fragmentul de eveniment poate fi adăugat doar pe paginile unde este interes să fie urmărite: pagină de produs, pagina coșului de cumpărături etc.
Bucata de cod (Tag-ul) poate fi instalat pe site folosind una dintre aceste 3 opțiuni.
- Trebuie să existe în cont cel puțin o listă de audiență de Remarketing activă, cu cel puțin 100 de membrii pe o perioadă de 30 de zile.
Nu trebuie create liste de audiențe suplimentare dacă deja există altele.
La nivelul campaniei Smart Shopping nu se poate seta o listă de audiențe specifică. Campania analizează listele actuale din cont și o va folosi pe cea care este cea mai benefică.
Campaniile de Smart Shopping pot funcționa și dacă nu există liste de audiențe în cont, doar că funcția de Dynamic Remarketing nu va fi disponibilă.
Urmărirea Conversiilor
Ca orice altă campanie, urmărirea conversiilor este un factor foarte important pentru buna funcționare a unui cont Google Ads.
Campaniile Smart Shopping au nevoie ca urmărirea conversiilor să fie setată în contul Google Ads, dar nu doar pentru aflarea volumului de conversii din urma performanțelor campaniilor, ci și pentru aflarea valorii aduse de aceste conversii.
Logica este că singura strategie de licitare a campaniei este Maximizarea Valorii Conversiilor, dar dacă conversiile nu au nicio valoare, cum poate funcționa strategia de licitare?
Această valoare a conversiilor înseamnă că atunci când se realizează o conversie prin anunțurile promovate, se poate afla și valoarea exactă a acestei conversii sub forma monedei specifice selectate la nivel de cont. Valoarea exactă a unei conversii poate însemna cât a valorat vânzarea unui singur produs de pe site sau vânzarea mai multor produse sub forma unei singure comenzi.
Pentru a beneficia de astfel de date de valoare trebuie setat la nivel de site o bucată de cod specifică pentru a transmite astfel de informații.
Sunt două tipuri de valori care pot fi transmise, cele statice, care transmit aceeași valoare la fiecare conversie și cele dinamice, care transmit valori specifice fiecărei tranzacții.
De asemenea, sunt două metode de a seta respectiva bucată de cod pentru a beneficia de raportarea valorii conversiilor:
- Google Ads Tag
Prin această metodă, trebuie creată o conversie în contul de Google Ads, iar la setările conversiei respective, trebuie setată opțiunea „Use different values for each conversion”.
După finalizarea setărilor adiacente, trebuie introdus sau modificat Tag-ul (codul de tracking) pe site. Puteți urmări toate instrucțiunile despre Tag aici.
Dezavantajul acestei metode este că singurele date pe care le primim în plus la conversii sunt doar valorile acestora, nimic în plus.
- Google Analytics Enhanced Ecommerce
Această metodă este mai convențională decât cea precedentă deoarece majoritatea site-urilor au cont de Google Analytics. Datele transmise prin Enhanced Ecommerce nu sunt doar de valoarea conversiilor, ci despre:
- ce produse s-au vândut mai exact;
- din ce a fost compus coșul de cumpărături;
- vizualizări de pagini de produs;
- adăugarea și eliminarea produselor din coșurile de cumpărături;
- tranzacții inițiate, abandonate sau finalizate etc.
Pentru activarea funcției de Enhanced Ecommerce trebuie urmăriți mai mulți pași.
👉 Trebuie introdus codul de tracking corect pe site, pe fiecare pagină:
👉 Imediat după codul de tracking trebuie introdusă următoarea comandă:
👉 După această comandă, trebuie introdusă bucata de cod specifică funcționalității Enhanced Ecommerce.
La această ultimă parte, codurile diferă în funcție de ce anume se dorește urmărit. Uite un exemplu de cod ce măsoară tranzacțiile:
Pentru mai multe detalii despre setarea corectă a codului pentru Enhanced Ecommerce, puteți vedea toate instrucțiunile aici.
Apoi, ca un ultim pas, trebuie activată funcția de Ecommerce și Enhanced Ecommerce din contul de Analytics.
Asta se poate face accesând secțiunea Admin din cont:
Apoi se accesează Ecommerce Settings din coloana View:
Iar la final se activează funcțiile Ecommerce și Enhanced Ecommerce printr-un simplu click pe ambele butoane.
După ce toți acești pași au fost parcurși, trebuie verificat dacă codurile de tracking funcționează, iar asta se face prin a accesa secțiunea Conversions > Ecommerce > Overview.
În această secțiune se vor aduna date despre tranzacțiile realizate pe site, din momentul în care opțiunile de Ecommerce au fost activate. Din păcate, nu se vor afișa date retroactiv, ci doar din prezent. Astfel, după activarea opțiunilor, trebuie să așteptăm o vreme până când se va face o tranzacție pe site, care mai apoi să apară în Analytics.
Merchant Center
Trebuie menționat faptul că pentru funcționarea campaniei, trebuie să existe activ un cont Merchant Center, conectat cu un cont Google Ads.
În contul Merchant Center trebuie să existe un feed de produse activ și setat corect. Cu ajutorul acestui feed, campania Smart Shopping va promova toate produsele pentru a aduce rezultate cât mai profitabile.
Optimizarea constantă a feed-ului este importantă, deoarece Google folosește aceste informații pentru a determina când și unde apar anunțurile de tip produs în căutări. Google Merchant Center trebuie monitorizat constant pentru a detecta orice problemă referitoare la feed sau articole și feed-ul trebuie actualizat periodic.
De asemenea, tot în contul Merchant Center trebuie setat logo-ul magazinului, deoarece acest logo va fi folosit în anunțurile de campaniile Smart Shopping.
Pentru setarea logo-ului, trebuie să fie accesată secțiunea Tools & Settings > Business Information > Branding.
Trebuie urmărite cerințele pentru cele două variante de logo și apoi încărcate în platformă.
Care este diferența între Smart Shopping și Standard Shopping?
Diferențele reale dintre ele sunt aproape în totalitate automatizarea și datele adunate. Google nu furnizează date despre segmente de public, termeni de căutare sau destinații de plasare în campaniile Smart Shopping.
Celălalt element distinctiv principal este cât de mult dețineți controlul asupra fiecărei campanii.
Un alt factor important și diferit între aceste două tipuri de campanii sunt strategiile de licitare.
La campaniile Smart Shopping sunt disponibile ca strategii:
- Maximizarea Valorii Conversiilor (cu posibilitate de a seta Target ROAS)
La campaniile Standard Shopping sunt disponibile ca strategii:
- Manual CPC (cu posibilitatea de a seta Enhanced CPC)
- Maximizarea Click-urilor
- Target ROAS
Aceste diferențe denotă de fapt controlul asupra fiecărei campanii.
Până în acest punct, probabil vă întrebați dacă se poate ca un cont Google Ads să folosească ambele tipuri de campanii în același timp. Răspunsul simplu este da!
Campaniile Smart Shopping vor avea întotdeauna prioritate față de campaniile Shopping Standard și campaniile Dynamic Remarketing. Asta înseamnă că dacă într-un cont există o campanie Smart Shopping, una Shopping Standard și una Remarketing, doar campania Smart Shopping va funcționa. Google recomandă ca restul campaniilor Standard Shopping și Dynamic Remarketing să fie oprite.
Google a creat intenționat campaniile Smart Shopping în această măsură, pentru că sunt campanii foarte avansate și funcționează mai bine decât celelalte două combinate.
Dar pentru a folosi Smart Shopping și Shopping Standard împreună, există o condiție foarte importantă:
- Trebuie să nu fie promovate aceleași produse, sau categorii de produse, în ambele campanii.
Asta înseamnă că dacă promovăm un produs sau o categorie de produse într-o campanie, atunci trebuie să o excludem din cealaltă campanie.
Astfel, ambele campanii au șanse de a funcționa fără să interfereze una cu cealaltă.
Dacă nu se respectă segmentarea, atunci campania Shopping Standard va funcționa numai după ce campania Smart Shopping își va consuma bugetul zilnic setat.
Când Smart Shopping nu este pentru tine?
Cu toate că această campanie este foarte avansată și funcționează mult mai bine ca predecesorul ei, sunt anumiți factori de luat în calcul atunci când te decizi dacă să creezii o campanie Smart Shopping:
- Faci remarketing sau încerci să atragi utilizatori noi;
- Dorești să îți schimbi obiectivele pe baza datelor în timp real;
- Dorești să aloci bugete unice Campaniilor Shopping față de Campaniile Remarketing;
- Colectarea datelor privind termenii de căutare este importantă pentru tine;
- Ai termeni pentru care nu dorești să faci publicitate (cuvinte cheie negative);
- Nu ai Urmărirea Conversiilor setată corect și nu înregistrezi date despre valoarea acestora.
De ce este nevoie pentru setarea unei campanii Smart Shopping?
- Trebuie să aveți un cont Google Merchant Center;
- Trebuie să încărcați un feed de date despre produs în contul Merchant Center;
- Trebuie să aveți un cont Google Ads;
- Trebuie să fie conectate conturile Google Ads și Merchant Center;
- Trebuie să configurați Urmărirea Conversiilor cu valori specifice tranzacției;
- Trebuie să aveți o etichetă de remarketing (Tag) Google instalată pe site;
- Trebuie să aveți o audiență de minim 100 de utilizatori și să vă fi etichetat site-ul, astfel încât să puteți activa remarketingul dinamic;
- Logo-ul trebuie să fie încărcat în contul Merchant Center;
- Trebuie o imagine modificată după cerințele Google, care să servească ca banner pentru anunțul grafic;
- Va trebui să îndepliniți cerințele pentru campaniile Google Shopping și să respectați politicile privind anunțurile pentru Google Shopping.
Cum se setează o campanie Smart Shopping?
Unul din principalele avantaje ale campaniei Smart Shopping este faptul că se poate seta foarte ușor și foarte rapid.
Luăm ca exemplu setarea unei campanii Smart Shopping generală, care să conțină toate produsele din feed.
Primul lucru pe care trebuie să-l facem este să apăsăm butonul albastru cu + din secțiunea Campaigns.
Apoi, selectăm ca obiectiv > Sales și tipul de campanie > Shopping.
Ne asigurăm că este recunoscut contul Merchant Center și că este aleasă corect țara unde sunt vândute produsele.
Apoi alegem subtipul campaniei > Smart Shopping campaign.
După acest pas, trebuie să introducem datele despre campanie:
- Numele campaniei;
- Setarea conversiilor preluate;
- Strategie de licitare (dacă folosim Target ROAS sau nu);
- Buget;
- Datele de pornire/oprire campanie.
Foarte important de menționat la strategia de licitare este că atunci când creăm o campanie Smart Shopping, este indicat să nu setăm inițial Target ROAS ci să lăsăm campania pe Maximizarea Valorii Conversiei pentru o vreme, ca să aibă algoritmul timp să învețe cât mai bine cum să aducă conversii profitabile.
Target ROAS este o rafinare a campaniei Smart Shopping, recomandat să fie folosit în situații în care campania nu performează așa cum se dorește.
După ce introducem aceste date, mergem la pasul următor, și anume, să selectăm ce produse vrem să promovăm și crearea anunțului grafic general.
La secțiunea de alegere produse pentru promovare este de ales dacă să fie toate produsele din feed promovate sau doar o parte din ele.
Având în vedere că în acest exemplu creăm o campanie generală, vom lăsa toate produsele selectate, exact ca în imaginea de mai sus.
La finalul setării campaniei trebuie creat anunțul grafic general. După cum am menționat mai sus despre cum funcționează campaniile Smart Shopping, acest anunț trebuie să conțină:
- 1 Imagine - 1200 × 628 (min necesar: 600 × 314, mărime maximă: 10240KB);
- 1 Video - Acesta este un element opțional. Dacă nu este setat niciun videoclip, Google poate genera automat videoclipuri scurte care combină elemente ale celorlalte materiale pe care le-ați încărcat;
- 1 Titlu - 25 de Caractere sau mai puține;
- 1 Titlu lung - 90 de Caractere sau mai puține;
- 1 Descriere - 90 de Caractere sau mai puține;
- URL Final.
După setarea anunțului, campania Smart Shopping este creată.
Cum se optimizează o campanie Smart Shopping?
Având în vedere simplitatea setării campaniilor Smart Shopping, optimizarea acestora este aproape la fel de simplă.
În total, sunt doar 4 factori care pot fi modificați pentru optimizarea unei campanii Smart Shopping:
- Modificarea bugetului;
- Setarea/Modificarea strategiei Target ROAS;
- Segmentarea produselor;
- Excluderea produselor.
Înainte de a începe să explic scopul fiecărui factor, trebuie să menționez faptul că atunci când creați o campanie Smart Shopping, este recomandat să nu o modificați cel puțin pentru 5 zile, ca să își finalizeze perioada de învățare. Asta înseamnă că nu modificați bugete, strategii de licitare sau produse.
- 1. Modificarea bugetului
Campaniile Smart Shopping folosesc strategia de licitare Maximizarea Valorii Conversiilor, iar această strategie va consuma tot bugetul zilnic setat, încercând să aducă cele mai profitabile conversii.
Optimizarea acestor campanii după buget se poate face pentru multe situații:
- Campania are un ROAS mai mic/mare decât target-ul;
- Campania are un CPA mai mic/mare decât target-ul.
Atunci când modificăm bugetul, influențăm costul campaniei, volumul de conversii zilnice și posibil, valoarea acestora.
Ca exemplu, vom analiza două campanii diferite, una cu ROAS mai mare decât target-ul și una cu ROAS-ul mai mic.
Astfel avem următoarea campanie Smart Shopping, setată pe Maximizarea Valorii Conversiilor, fără opțiunea Target ROAS ca parte din strategie.
Scopul acestei campanii este să aibe un volum mare de conversii, la un ROAS de 5. După cum se poate vedea în imagine, ROAS-ul actual este de 7.61, ceea ce înseamnă că este cu mult peste target, deci trebuie optimizată.
Atunci când ROAS-ul unei campanii nu este în target-ul dorit, modificarea bugetului influențează acest factor în două căi:
- Dacă ROAS-ul este mai mare decât target-ul, atunci creștem bugetul;
- Dacă ROAS-ul este mai mic decât target-ul, atunci scădem bugetul.
Rațiunea din spatele acestor modificări este că performanțele unei campanii Smart Shopping sunt influențate de bugetul acesteia. Dacă o campanie are ROAS-ul mai mare decât target-ul, atunci există posibilitatea să creștem bugetul pentru a crește volumul de conversii.
Astfel, optimizarea campaniei prin creșterea bugetului înseamnă:
Cost mai mare => Volum de Conversii mai mare => ROAS în target
Crescând bugetul, permitem campaniei să afișeze anunțurile la licitații cu o șansă mai mică de convertire. Cu toate că acest aspect poate nu este dorit, este necesar în procesul de optimizarea unei campanii. Dacă permitem unei campanii să fie sub-optimizată și să aibe ROAS-ul mai mare decât target-ul, atunci nu vom ști care este maximul acelei campanii.
Revenind la exemplul oferit, acțiunea care trebuie luată este să mărim bugetul pentru a ajunge în target ROAS de 5.
Modificarea exactă a bugetului depinde de fiecare persoană, se poate face cu aproximație, se poate face cu exactitate. În cazul de față, o vom face cu exactitate.
Astfel, avem ROAS actual de 7.61 și ne dorim ROAS de 5. Diferența dintre cele două este de 34%. Asta înseamnă că trebuie mărit bugetul cu 34%, adică de la 130/zi la 174/zi.
Pentru următorul exemplu, avem o altă campanie Smart Shopping, la fel setată pe Maximizarea Valorii Conversiilor, fără opțiunea Target ROAS ca parte din strategie.
Scopul acestei campanii este să aibe un volum mare de conversii, la un ROAS de 25. După cum se poate vedea în imagine, ROAS-ul actual este de 13.79, ceea ce înseamnă că este cu mult sub target, deci trebuie optimizată.
Acțiunea care trebuie luată este să scădem din bugetul zilnic pentru a aduce ROAS-ul campaniei în target.
De data aceasta însă, nu o vom face cu exactitate. Diferența dintre ROAS-ul actual și cel target este de 45%, iar scăderea bugetului unei campanii cu 45% poate avea repercusiuni.
Soluția actuală este să scădem din buget puțin cu puțin, până ajungem la target-ul dorit. Astfel, scădem din buget 20%, lăsăm să funcționeze campania o perioadă, apoi dacă ne apropiem de target, scădem din nou din buget, în funcție de ROAS-ul actual.
Scăderea bugetului influențează atât volumul de conversii pe care campania îl aduce zilnic, dar și licitațiile la care participă. Asta înseamnă că algoritmul campaniei va încerca să aducă conversii mai profitabile, chiar dacă volumul acestora este mai mic.
Cost mai mic => Volum de Conversii mai mic, dar mai profitabil => ROAS în target
- 2. Setarea/Modificarea strategiei Target ROAS
A doua opțiune de optimizare pentru campaniile Smart Shopping este să ne folosim de partea Target ROAS din strategia de licitare Maximizarea Valorii Conversiilor.
După cum am menționat anterior, Target ROAS este o rafinare a strategiei Maximizarea Valorii Conversiilor, recomandat să fie folosit în situații în care campania nu performează așa cum se dorește.
Când se setează Target ROAS, sumele licitate vor fi optimizate pentru a atinge obiectivul campaniei în limita bugetului zilnic. Dacă ROAS-ul setat este prea mare, este posibil ca o parte din buget să nu fie cheltuit, iar volumul conversiilor să scadă.
Atunci când setăm Target ROAS unei campanii, îi spunem campaniei că trebuie să aducă un volum de conversii la acel ROAS constant. În funcție de business, valoarea conversiilor și setarea campaniei, acest lucru poate sau nu să funcționeze.
Este indicat ca încă de la pornirea campaniei Smart Shopping, să evităm funcția Target ROAS pentru o anumită perioadă, ca să permitem campaniei să funcționeze destul încât să îi putem observa capacitatea de învățare și performanță.
Dacă este setat Target ROAS încă de la începutul campaniei, atunci există riscul să îi limităm performanțele, să îi limităm capacitatea de învățare, ceea ce va face campania să performeze negativ.
Există o singură situație când ar trebui folosită funcția Target ROAS pentru optimizarea unei campanii Smart Shopping:
- Atunci când campania nu este în target-ul ROAS dorit, iar modificarea bugetului nu ajută la rezolvarea problemei;
Dar înainte de a seta Target ROAS, trebuie să ne asigurăm că acea campanie Smart Shopping îndeplinește următoarele condiții:
- Are cel puțin 15 conversii în ultimele 30 de zile;
- Nu este limitată de buget;
- Valoarea conversiilor este destul de mare astfel încât acel ROAS să fie posibil.
Odată setat Target ROAS, performanțele campaniei Smart Shopping pot avea diferite fluctuații de performanță.
Dacă Target ROAS-ul setat este prea mare, atunci campania va consuma mai puțin buget iar volumul de click-uri și conversii va scădea. Asta din cauza faptului că algoritmul strategiei de licitare a fost limitat și este forțat să participe doar la acele licitații care pot aduce un număr limitat de conversii cu o valoare care să acopere target-ul.
Dacă Target ROAS-ul setat este prea mic, atunci campania își va consuma bugetul aproape în întregime, posibil chiar să devină limitată de buget, iar volumul de click-uri și conversii va crește. Asta din cauza faptului că algoritmul are spațiu să participe la mult mai multe licitații, chiar și cele din care conversiile au o valoare mai mică.
Google menționează faptul că ROAS-ul unei campanii poate varia comparativ cu ROAS-ul setat de noi în strategia de licitare. Este adevărat, uneori se poate întâmpla ca dacă setăm un anumit ROAS unei campanii, aceasta să funcționeze mult mai bine, cu un ROAS mult mai mare decât cel setat de noi.
Acest fenomen este ceea ce noi la Maximize numim „sweet spot”. Atunci când avem un target ROAS pentru o campanie Smart Shopping și strategia de licitare Maximizarea Valorii Conversiilor nu performează bine iar modificarea bugetului nu ajută, încercăm să modificăm Target ROAS în strategie, puțin câte puțin, până când campania funcționează cum ne dorim.
Acest fenomen nu este garantat să se întâmple de fiecare dată, depinde de istoricul campaniei, volumul de conversii și produsele promovate, dar merită încercat orice posibilitate de optimizare a campaniei Smart Shopping.
- 3. Segmentarea produselor
Acest factor depinde foarte mult de structura campaniei Smart Shopping, de produsele din feed și de prețurile acestora.
În continuare voi prezenta anumite situații când cea mai bună soluție de optimizare este segmentarea produselor în campaniile Smart Shopping.
Campaniile Smart Shopping pot funcționa bine cu un feed de 40.000 de produse sau cu un feed care conține doar un produs. Diferența dintre aceste două variante este că acea campanie cu un singur produs va promova 100% acel produs pe întreaga zi. Campania cu foarte multe produse va promova mult mai puțin procentual într-o zi întreagă.
Acest lucru se întâmplă deoarece strategia de licitare și algoritmul campaniei vor încerca să aducă rezultatele dorite de performanță, astfel campania se va focusa doar pe acele produse care au cele mai mari șanse de conversie la cea mai mare valoare.
Asta nu înseamnă că există șansa ca unele produse din feed să nu se afișeze vreodată, ci doar că dacă nu sunt considerate profitabile de algoritm, atunci se vor afișa foarte rar.
De aceea, dacă ne dorim ca performanțele campaniei Smart Shopping să fie maximizate, atunci trebuie segmentată campania în mai multe campanii, ca să oferim șansa tuturor produselor să fie promovate într-o măsură cât mai egală.
Această segmentare depinde de fiecare business. Se poate face prin opțiunile oferite de Google, și anume pe categorii, brand, Item ID, starea produselor sau etichete personalizate (Custom Labels).
Setarea campaniilor Smart Shopping după segmentarea prin orice cale de mai sus este foarte simplă.
Alegem varianta pe care ne-o dorim pentru segmentarea produselor, apoi creăm campanii Smart Shopping pentru fiecare subdiviziune. Setările campaniilor ar trebui să fie identice, exceptând bugetul în cazul în care se dorește a se investi mai mult pe o categorie decât cealaltă.
După crearea campaniilor, mergem la Product groups și apăsăm pe butonul cu „+” din dreapta All Products.
În pagina care urmează, alegem varianta de subdivizare, apoi alegem produsele din acea variantă.
Dăm click pe Save și observăm că produsele au fost scoase din categoria All Products. Pe lângă produsele selectate de noi, va apărea întotdeauna „Everything else in All Products”. Această categorie conține restul produselor care nu au fost subdivizate.
După cum se poate observa și în imagine, categoria „Everything else in All Products” trebuie să fie exclusă din campanie, astfel încât să putem promova doar produsele segmentate. Dacă rămâne activă, atunci se vor promova toate produsele ca și cum nimic nu s-a schimbat.
Odată finalizat acest pas, se poate trece la următoarea campanie. Se repetă toți pașii anteriori și se creează și restul de campanii.
În cazul în care se dorește să fie segmentate doar câteva categorii, iar restul să fie promovate la comun, atunci prima dată se creează campaniile cu acele categorii.
La ultima campanie, cea care conține restul de produse, se subdivizează acele categorii care se promovează în campanii singulare și se exclud, iar categoria „Everything else in All Products” se activează. Așa excludem categoriile care au campanii proprii și promovăm restul de produse.
Un alt caz important când campania Smart Shopping ar trebui optimizată prin segmentare este atunci când promovăm produse cu prețuri foarte diferite în același feed.
Dacă în feed-ul de produse există produse cu prețuri de 100 lei și produse cu prețuri de 10.000 lei atunci va fi greu pentru algoritm să găsească o balanță potrivită de promovare. Acesta va încerca să aducă cât mai multe conversii la valoarea cea mai mare.
Asta înseamnă că va oferi șanse mai mari de promovare produselor cu prețuri mai mari decât produselor cu prețuri mai mici. Acest aspect va îngreuna procesul de promovare deoarece oamenii tind să aștepte și să facă research înainte de a cumpăra un produs foarte scump.
Ca sa evităm această problemă, se pot segmenta produsele unui feed după prețuri. Se pot crea 2, 3, oricâte categorii de prețuri, iar aceste categorii să fie promovate în campanii cu bugete proprii, astfel nu îngreunăm procesul de promovare ci îl sporim.
Ca să facem acesta, trebuie să ne folosim de opțiunea oferită de Google, etichete personalizate (Custom Label). Sunt 5 etichete în total și fiecare dintre ele poate servi ca o categorie la mai multe subcategorii.
Indiferent în câte categorii de prețuri se dorește segmentarea, toate aceste categorii pot face parte dintr-o singură etichetă personalizată. Programatorul atribuie produselor din feed categoria de preț din care face parte și eticheta personalizată.
După ce toate produsele au fost etichetate, acestea se pot observa în Merchant Center și în procesul de subdiviziune dintr-o campanie Smart Shopping.
La pasul final, trebuie doar create campanii Smart Shopping, identice în setări, cu excepția bugetului în cazul în care se dorește setarea bugetului diferit în funcție de valoarea produselor. După crearea lor, procesul de segmentare a produselor este asemănător cu cel descris mai sus la categorii.
Mergem la Product Groups > butonul „+” > Custom Label > Categorie Preț.
Astfel campaniile sunt segmentate după preț și nu vor exista discrepanțe în promovarea produselor.
Acestea sunt doar câteva variante de segmentare ce pot fi folosite. Pe lângă subdiviziunile oferite de Google, se pot crea etichete personalizate cu orice criteriu alegeți.
Doar să nu uitați să excludeți produsele între campanii ca să nu promovați aceleași produse de 2 ori.
- 4. Excluderea produselor
Această variantă de optimizare este cea mai simplă dintre toate. Este, de asemenea, recomandat să fie folosită atunci când sunt multe produse într-un feed și nu există riscul să excludeți produse importante.
Atunci când campania Smart Shopping are performanțe slabe, ați modificat bugetul, ați modificat Target ROAS-ul, ați segmentat campania și tot există probleme atunci rezolvarea constă în a elimina problema cu totul.
În secțiunea Products din Google Ads, se poate observa performanțele fiecărui produs din feed.
Din această secțiune, alegem factorul care ne interesează cel mai mult (ROAS, CPA, Cost etc.) și filtrăm produsele după acest factor. Dacă descoperim că sunt produse care sunt cu mult sub target atunci trebuie doar să reținem ID-ul lor și să le excludem din promovare.
Ca sa facem asta, mergem la secțiunea Product Groups > butonul „+” > Item ID > Produs și selectăm produsul sau produsele și dăm click pe Save.
Apoi observăm că produsele au fost scoase din categoria All Products. Pe lângă produsele selectate de noi, apare iar categoria „Everything else in All Products”. De data asta nu excludem această categorie, ci doar produsele selectate de noi. Restul rămâne activ.
Astfel ne asigurăm că produsele problemă nu vor mai afecta performanțele campaniei Smart Shopping.
Ultimele cuvinte
Automatizare și Inteligență. Acestea sunt cele mai potrivite cuvinte pentru campaniile Smart Shopping. Fie că vrem să încercăm lucruri noi sau doar vrem creșteri de performanță, Smart Shopping este o alegere care trebuie încercată.
Ce înseamnă pe Smart Shopping scurt? Cu siguranță mai puțin timp petrecut în gestionarea conturilor Google Ads și posibil rezultate mai bune.
Natura misterioasă a campaniilor Smart Shopping îi face pe unii advertiseri să ezite să le încerce, totuși potențialul de creștere a performanței îi face să merite testarea.
Spor la conversii!